LPG dönüşümü nedir ve nasıl yapılır?
LPG dönüşümü, içten yanmalı motora sahip araçlarda, aracın mevcut bulunan sisteminde herhangi bir değişiklik yapmadan, araç üzerine ek olarak monte edilen bir sistemdir. İçten yanmalı motorlarda yakıt olarak benzin ve motorin başta olmak üzere petrol bazlı yakıtlar kullanılmaktadır. Esas olarak LPG dönüşümü, LPG’de aynı şekilde petrol türevi bir yakıt olduğu için, aracın yanma odalarına benzin yerine LPG püskürtülerek motorun çalışmasına dayanan bir sistemdir.
LPG dönüşümü, alanında profesyonel servisler ve kişiler tarafından yapılmalıdır. LPG sisteminin sürekliliği ve verimliliğini açısından bu konu önem taşımaktadır.
LPG dönüşümüne başlamadan önce;
- Aracın ruhsat bilgileri, teknik özellikleri ve sisteme uygunluğu kontrol edilir.
- Araca ait Petrol ECU bilgileri kontrol edilir.
- Yapılan kontrol sonucu araca en uygun kit seçimi yapılır.
Montaj esnasında uygulanan aşamalar şu şekildedir;
- Mekanik komponentlerin takılması.
- Elektronik bağlantıların yapılması.
- Araca göre belirlenmiş olan uygun yazılımın yüklenmesi.
Aracın LPG dönüşümü tamamlandığı zaman yol ayarları, gerekli testler ve kontroller son kez yapılarak araç müşteriye teslim edilir.
LPG dönüşüm ekipmanları nasıl seçilmelidir?
Araca uygulama yapılacak olan LPG kiti aracın motor tipine, beygir gücüne, turbo durumuna ve silindir özelliklerine göre değişiklik göstermektedir.
Günümüzde araçlar motor tipine göre MPI (Multi Point Injection) ve DI (Direct Injection) şeklinde ayrılmaktadır.
MPI motorlar için uygulanabilen Prins kitleri;
- VSI-2
- Silverline
- Kompakt kitler (EcoMax ve TechnoMax)
DI motorlar için uygulanabilen Prins kitleri;
- VSI-3 DI
- VSI-2 DI
Kullanılacak olan parçalar ECR-67R ve TSE standartlarına göre uygun olmalıdır.
LPG kitlerinde bulunan ve araca uygulanan temel komponentler şunlardır;
- Regülatör.
- Enjektör. (Aracın silindir sayısına ve silindir hacmine göre değişiklik göstermektedir.)
- Filtre Ünitesi
- Elektronik Kontrol Ünitesi (ECU)
- Yakıt seçici anahtar
LPG dönüşümünün avantajları
Günümüzde ulaşım insan hayatında önemli bir yer kaplamaktadır. Bu yüzden insanlar ulaşımın ekonomik, güvenli ve konforlu olmasını tercih etmektedir. LPG sistemi bulunan araçlarda kilometre başına düşen yakıt masrafı %45-55 oranında azalmaktadır. Araç sahiplerinin LPG dönüşüm sistemlerini tercih etmesinin temel sebebi yakıt masraflarından tasarruf etmektir.
Ayrıca;
- Çevrecidir: LPG diğer petrol bazlı yakıtlara göre daha düşük karbonlu bir yakıttır. Bu yüzden çevreye daha az CO2 emisyonu gerçekleşir.
- Oktan sayısı daha yüksektir: Oktan sayısı, yakıt performansının standart bir ölçüsüdür. Oktan sayısı ne kadar yüksek olursa, yakıt ateşlemeden önce o kadar fazla sıkıştırmaya dayanabilir. Çünkü oktan seviyesi düşük olduğu zaman, güçlü bir sıkışma gerçekleşmez. Bu ise motora zarar verebilecek yüksek sıcaklıklara ve yüksek basınçlara neden olur. Ayrıca, vuruntu önleme derecesi bir oktan sayısı olarak verilir. LPG’nin diğer yakıtlara göre oktan sayısı %8-10 oranında daha yüksektir. LPG’nin ortalama oktan sayısı ortalama 105’tir.
-Daha az motor aşınması sağlar: LPG’nin bileşenleri propan ve bütandır. İçeriğinde herhangi bir katkı bulunmamaktadır. Bugün benzinde kullanılan vuruntu önleyici katkı maddeleri oksijenatlardır; etil tersiyer bütil eter (ETBE), metil tersiyer bütil eter (MTBE), tersiyer amil metil eter (TAME) ve diğer oksijenatlardan oluşmaktadır. LPG içerisinde herhangi bir katkı maddesi bulunmamasından dolayı, daha az silindir aşınması olur ve motor ömrünü uzatır.
-Motor yağı ömrü uzundur: Oktan sayısının yüksek olması ve içeriğinde herhangi bir katkı maddesi olmamasından dolayı yanma odalarında daha temiz yanma gerçekleşir. Bu yüzden motor yağı ömrü uzun olmaktadır.
-Buji ve bobin ömrünü uzatmaktadır: Oktan sayısının yüksek olmasından dolayı, ateşleme benzine göre daha hızlı ve etkili gerçekleşir. Daha verimli bir ateşleme sebebiyle buji ve bobin ömrü uzun olur.
-Benzin pompası ömrü uzar: LPG sisteminde ittirici kuvvet uygulayan bir pompaya ihtiyaç duyulmamaktadır. Bu yüzden, araçta LPG aktif edildiği zaman benzin pompası tekrar benzin aktif olana kadar devre dışı kalır ve benzin pompasının daha az yıpranmasını sağlar.
-Performans kaybı olmaz: LPG daha düşük karbonlu olmasından dolayı ısı enerjisi (kalorifik) miktarı görece daha azdır. (%2-3 oranında) Bu ihmal edilebilen bir değerdir, vuruntu oluşturmamasından dolayı performans kaybı hissedilmeyecek kadar azdır.
LPG’nin bu ve benzeri daha birçok avantajı bulunmaktadır. LPG’nin avantajlarından faydalanmanın sürekliliğini sağlamak için araç bakımları ve LPG bakımları mutlaka periyodik olarak yaptırılmalıdır.
Zavoli Kurumsal
Zavoli LPG ve CNG Otomotiv Dönüşüm Sistemleri, İtalya Cesena’da kurulmuştur. Üretim ve satışta kısa sürede pazar payını katlayarak dünya liderleri arasında yerini almıştır. 5.000 m2 kapalı, toplamda 10.000 m2 alanda kurulmuş olan üç fabrikası ile yıllık 200.000 adet üretim kapasitesine sahiptir.
İleri düzey teknolojik altyapısı ve AR-GE çalışmaları ile sektöre yön ve yenilik getiren Zavoli; FFS (Fuel System Solutions) grubunun ana parçasıdır. FSS, artan oto gaz sistemi ve yedek parça ihtiyacını karşılamak üzere kurulmuş, birçok farklı şirketi bünyesinde bulunduran, Amerikan merkezli uluslararası platformdur.
30’dan fazla ülkede sektörünün öncüsü olan Zavoli; Türkiye’de distribütörlüğüne Zavoli Polaris ile devam etmektedir. Zavoli Polaris, 18 yıldır, %100 tüketici memnuniyetini ilke edinerek; güvenilir yenilikçi, teknolojik ve doğa dostu ürünlerini tüketicilerine sunmaya devam etmektedir.
Zavoli Polaris, Türkiye genelinde 5 Bölge Bayiliği ve 350 noktada satış ve servis ağı ile hizmet vermektedir. Türkiye genelinde %25 pazar payına varan satış hacmine ulaşan Zavoli Polaris, gerçekleştirdiği örnek dönüşüm be montaj AR-GE çalışmalarıyla sektörünün öncü ve lider firması olmaya devam etmektedir.
Üretim sürecimiz ISO 9001 standartlarına uygun olarak yüksek kalite standartları ile yürütülmektedir.
Üretilen her bir parçanın maksimum güvenirliği sağlaması için, sayısal kontrol sağlayan üretim bantları ve cihazlar kullanılır. Güvenilirliği testler sonucunda yeterli bulunmayan hiçbir ürün otomatik sistem tarafından barkod numarası alamaz.
Üretilmiş tüm parçalar birleştirmeden önce tek tek kalite kontrolden geçirilir. Parçaların montajı ise otomatik bir hat üzerinde yapılır ve üretim aşamasında zorlu testlere tabi tutulur.
Ürün Sorumluluk Sigortasına sahip bayilerimiz tarafından, Montaj-Tamir-Bakım ile ilgili bir sorunda siz tüketicilerimizi korumak adına; Montaj-İşçilik Sigortası Yapılmaktadır.